La realitat augmentada també arriba a l'art rupestre

El Centre d'Interpretació d'Art Rupestre Abrics de l'Ermita d'Ulldecona presenta una aplicació per a dispositius mòbils

Escena de l'Abric de l'Ermita I (Ulldecona)
Escena de l'Abric de l'Ermita I (Ulldecona)
27 d'octubre del 2015
Autor
Redacció
Les noves tecnologies s'ha aliat definitivament amb la divulgació històrica. Si fa uns dies parlàvem d'una aplicació per a telèfons i tauletes que permet recórrer ‘in situ' l'antiga ciutat romana de Tàrraco, ara s'acaba de presentar una iniciativa similar al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre Abrics de l'Ermita d'Ulldecona (Montsià), que allotja un dels jaciments l'art rupestre llevantí, declarats Patrimoni Mundial per la UNESCO el 1998.

Es tracta d'una eina per a promoure el turisme cultural sostenible unint passat i futur. Mitjançant una aplicació per a dispositius mòbils de realitat augmentada la visita al jaciment serà encara més atractiva, perquè l'usuari podrà experimentar l'art rupestre des d'una perspectiva innovadora: el sistema es basa en la identificació d'imatges a temps real a partir de patrons predefinits amb fotografies i models 3D.

Qualsevol visitant amb un telèfon intel·ligent o una tableta amb sistema Android i iOS que visiti l'Abric 1 i la seua imponent escena de cacera, podrà visualitzar virtualment amb alta definició les pictografies amb la seva composició narrativa, millorant així la seva comprensió. És a dir, la imatge anirà acompanyada d'informació contextual adaptable i complementaria a la vivència de la visita guiada in-situ, fàcilment assimilable als coneixements i a la curiositat dels visitants.

El projecte ha estat co-finançat pel Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, mitjançant les ajudes per a projectes de conservació, protecció i difusió de béns declarats Patrimoni Mundial, corresponents a l'any 2014.