Un Nadal entre les trinxeres de la Gran Guerra

La cadena de supermercats Sainsbury's recrea l'anomenada ‘Treva de Nadal' de 1914 en un espot i desperta les crítiques d'alguns historiadors

1 de desembre del 2014
Autor
Oriol Gracià
Enguany el Regne Unit ha programat tot tipus d'esdeveniments per commemorar el centenari de l'inici de la Primera Guerra Mundial, un conflicte de gran simbolisme nacional per la quantitat de víctimes que va patir l'exèrcit britànic. La cadena de supermercats Sainsbury's ho ha aprofitat per ambientar l'últim anunci promocional en l'anomenada ‘Treva de Nadal' de 1914. I és que aquell any, al voltant del 25 de desembre, en diversos punts del front de guerra occidental es van declarar una sèrie d'altos el foc no oficials. Soldats alemanys i britànics van deixar de disparar-se per intercanviar salutacions i nadales. En alguna ocasió, la tensió es va reduir tant que soldats d'exèrcits contraris van intercanviar regals i, fins i tot, van jugar un partit de futbol.

La recreació d'aquell fet històric en un curtmetratge comercial ha despertat molta expectació al Regne Unit. Alguns historiadors, però, han posat el crit al cel. Un dels principals experts en la Primera Guerra Mundial, el professor Mark Connelly, assegura que l'anunci només contribueix a consolidar els mites d'aquell conflicte: "Aquest curtmetratge no ajuda a entendre el que realment va passar, més aviat pot confondre. S'ha posat massa èmfasi en aquesta treva. Si hi havia tant d'amor, perquè la guerra va durar quatre anys més? Hem carregat un fet històric de massa sentimentalisme. És un fotograma que es presenta com tota una pel·lícula i això fa que per a molta gent la cruesa de la guerra pugui quedar desdibuixada". Aquests dies el vídeo es pot veure a la televisió i al cinema i ha rebut més de dotze milions de visites al canal YouTube.