L'anàlisi de 406 peces de pedra verda trobades al Temple Major de la ciutat asteca de Tenochtitlán ha proporcionat dades sorprenents sobre aquesta cultura precolombina. I és que els objectes pertanyents a altres cultures que es creia que havien arribat fins aquí gràcies a intercanvis comercials o incursions militars resulta que en realitat són còpies, manufactures realitzades pels mateixos asteques.
En aquesta categoria entren peces olmeques, mezcales, teotihuacans, mixteques i maies que ja no es poden considerar originals, sinó fruit de la capacitat imitativa asteca. I és que no només l'estil reprodueix fidelment el d'aquests pobles, sinó que la varietat de pedres verdes emprades pertany també a altres territoris centreamericans, allunyats d'aquell on vivien els asteques.
L'estudi ha estat impulsat per l'Instituto Nacional de Antropologia e Historia (INAH) de Mèxic i ha descobert que totes aquestes peces van ser elaborades amb la mateixa tecnologia amb què els asteques elaboraven els seus objectes. A l'anàlisi s'han aplicat les tècniques més modernes de lapidària, com l'obtenció d'empremtes de manufactura en polímers i el seu estudi a través de microscòpia òptica i un microscopi electrònic de rastreig.
Ara la pregunta és per què els artesans asteques copiaven estils d'altres cultures. Sigui quina sigui la resposta, el que és segur és que els objectes van ser realitzats per un taller depenent del Temple Major per a un consum exclusiu vinculat a l'elitista culte asteca.
En aquesta categoria entren peces olmeques, mezcales, teotihuacans, mixteques i maies que ja no es poden considerar originals, sinó fruit de la capacitat imitativa asteca. I és que no només l'estil reprodueix fidelment el d'aquests pobles, sinó que la varietat de pedres verdes emprades pertany també a altres territoris centreamericans, allunyats d'aquell on vivien els asteques.
L'estudi ha estat impulsat per l'Instituto Nacional de Antropologia e Historia (INAH) de Mèxic i ha descobert que totes aquestes peces van ser elaborades amb la mateixa tecnologia amb què els asteques elaboraven els seus objectes. A l'anàlisi s'han aplicat les tècniques més modernes de lapidària, com l'obtenció d'empremtes de manufactura en polímers i el seu estudi a través de microscòpia òptica i un microscopi electrònic de rastreig.
Ara la pregunta és per què els artesans asteques copiaven estils d'altres cultures. Sigui quina sigui la resposta, el que és segur és que els objectes van ser realitzats per un taller depenent del Temple Major per a un consum exclusiu vinculat a l'elitista culte asteca.