És molt difícil saber què degué pensar Mary Shelley quan l'excèntric lord Byron l'emplaçà a escriure un relat de terror. Era la nit del 16 de juny de 1816 i l'escriptor britànic havia convidat un grup d'amics a Villa Diodati, a la riba del llac Léman. De la seva proposta, emplaçada a tots els presents, nasqueren dos dels grans mites de l'era moderna: 'Frankenstein' i 'El vampir' (sí, John William Polidori, metge de l'amfitrió, també hi era).
L'obra de Shelley es publicà de manera anònima dos anys després sota el títol 'Frankenstein o el modern Prometeu'. Shelley no creava un monstre qualsevol: no era un monstre religiós ni fruit de les supersticions de l'època, sinó que era una criatura monstruosa creada per les mans de l'home, un home, Victor Frankenstein, que jugava a ser déu. Un monstre que neix bo però que s'acaba enfrontant al seu creador.
Dos-cents anys després de la seva publicació, la criatura de Shelley arriba al Teatre Nacional de Catalunya, en un muntatge dirigit per Carme Portaceli a partir de la versió del guionista Guillem Morales. La criatura l'encarna Joel Joan, i el creador, Àngel Llàcer. Morales introdueix alguna variació, especialment al final, amb la intenció de fer l'obra més teatral. Lluny queda aquell 1816 i, també aquell 1931, any de l'estrena d''El doctor Frankenstein', amb un Boris Karloff tan icònic com el mateix monstre.
L'obra, que es va estrenar entre forts aplaudiments, podrà veure's a la sala gran del TNC fins al 25 de març de 2018. No us la perdeu.