‘Las Meninas' de Dorset podrien pertànyer a Velázquez

Un estudi conclou que l'obra atribuïda al gendre del pintor, Martínez del Mazo, va ser en realitat un esbós realitzat per Velázquez abans que el definitiu

Retrat de Velázquez
Retrat de Velázquez
18 d'octubre del 2013
Autor
Carla Galisteo
Guardar a favorits
Fins ara es creia que ‘Las Meninas' de Dorset, un quadre gairebé idèntic a l'original de Velázquez que es conserva a Kingston Lacy (Dorset, Regne Unit), era una còpia realitzada pel gendre del pintor, Juan Bautista Martínez del Mazo. Ara, una recerca ha conclòs que en realitat és un esbós que va pintar el mateix Velázquez abans de lliurar el resultat final, fet que convertiria el quadre d'Anglaterra en les primeres ‘meninas', anteriors a les que es conserven al Museu del Prado.

L'obra va ser atribuïda a Diego Velázquez fins al segle XVIII, però a partir del XIX la crítica en va atribuir l'autoria al seu gendre i deixeble, que també es va convertir en pintor de la cort. Després de vint anys d'investigació comparativa de les dues obres, el professor Matías Díaz Padrón, autor de l'estudi, creu que l'esbós pintat el 1656 és un "modeletto", un quadre preparatori fet pel pintor sevillà pel reconeixement de Felip IV abans de donar pas a l'obra definitiva.

El resultat de la comparació entre ambdues peces és que la tècnica de la suposada còpia no és pròpia de Martínez del Mazo, sinó del seu mestre. El traç de Velázquez era incisiu i més segur i ferm que el del seu deixeble, que més aviat era frontal, intermitent i espès. En segon lloc, l'investigador no ha trobat diferències tècniques d'estil entre les dues pintures, tampoc en la composició ni el volum, i els colors són els característics de Velázquez. Només es diferencien en el fet que al "modeletto" no apareix la imatge dels reis al mirall de la sala.

El descobriment s'han fet públic en el context de la inauguració de l'exposició ‘Velázquez i la família de Felip IV', al Museu del Prado. En la mostra s'inclourà la nova peça, però de moment se seguirà presentant com una obra de Martínez del Mazo, almenys fins a la publicació de l'estudi el febrer de 2014, amb el títol de ‘Les primeres Meninas de Velázquez, a Kingston Lacy, Dorset'.