Les verges restaurades del Museu de Girona

Vuit peces romàniques i gòtiques del fons del Museu d'Art han recuperat el seu aspecte originari

Museu d'Art de Girona
Museu d'Art de Girona
Una de les imatges més pròpies del Romànic és la verge amb l'infant. Són escultures de marededéus que porten el nen a la falda. Tot i mostrar poc sentiment (en aquest art importava més el símbol que no el realisme), recollien una forta veneració popular per la idea de maternitat. Algunes de les marededéus trobades en esglésies petites dels Pirineus fa molt temps que no mostren el seu color original perquè estan pendents d'una restauració que no sempre troba finançament.

El Museu d'Art de Girona, gràcies a un ajut de la Diputació de Girona, acaba de presentar la restauració de vuit escultures romàniques i gòtiques del seu fons. Són sis verges o marededéus més un Sant Mateu i un Sant Joan Evangelista que feia més de trenta anys que no havien estat sotmesos a cap tipus d'intervenció. Algunes, en el passat havien estat envernissades perdent el color original. Altres, com la marededéu amb nen d'Ullastret, havien patit els efectes d'un incendi. En aquest cas, el fum havia enfosquit tant la peça que els ulls del nen Jesús ja no es distingien. Les peces, dels segles XII i XIV, ja es poden veure a les sales d'aquest museu. Són una Mare de Déu de l'Esperança que prové del Pirineu mediterrani, la Mare de Déu d'Arànser (a Lles, Cerdanya), una altra provinent del Pirineu de Lleida, una Mare de Déu amb nen del Mas del Puig de Sant Andreu a Ullastret (Baix Empordà), una Santa Magdalena i una marededéu trobada. Hi ha també un Sant Mateu i un Sant Joan Evangelista.