Miró i Hemingway a través del quadre ‘La masia'

El periodista Alex Fernández de Castro ha anat des de Mont-roig del Camp fins a Boston per escriure sobre la relació entre el pintor català i l'escriptor nord-americà

'La masia', de Miró
'La masia', de Miró
15 de febrer del 2016
Autor
Redacció
El quadre ‘La masia' (1925), segurament, és un dels més icònics de Joan Miró. Inspirat en la seva casa de vacances de Mont-roig del Camp, a la comarca del Baix Camp, es considera un dels últims quadres d'estil figuratiu de l'artista. Tot i la importància que ara li donem, en el seu moment va ser molt difícil de vendre. De fet, va ser el periodista i escriptor nord-americà Ernest Hemingway qui el va comprar quan va conèixer Miró a París. El va poder adquirir gràcies a una mena de micromecenatge que va impulsar entre els seus amics i amb l'objectiu de regalar-lo a la seva primera esposa, Hadley Richardson.

Quan es van divorciar, ella es va quedar la pintura. El 1934, però, Hemingway va recuperar ‘La masia' i ja no se'n va separar mai més. L'any 1959, Miró va escriure a Hemingway i li va reconèixer que era un quadre al qual donava una "importància capital, no només des del punt de vista artístic, sinó també humà". "Em fa molt feliç que el tinguis tu", li explicava. Probablement, l'estima per l'obra es deu en part al fet que l'any que els pares de Miró van comprar la finca, el 1911, coincideix amb el moment en què li van permetre dedicar-se professionalment a la pintura. Quan va morir l'escriptor, el quadre va ser donat a la National Gallery de Washington DC, on s'exposa actualment.

Ara, el periodista Alex Fernández de Castro ha recollit les històries que s'amaguen darrere d'aquest quadre en el llibre ‘La masía. Un Miró para Mrs. Hemingway' (Publicacions de la Universitat de València). El volum relata els vincles entre l'artista i l'escriptor i és el resultat de cinc anys de recerca i documentació des de Mont-roig del Camp fins a Boston, passant per Barcelona i Palma.