La possible existència del ‘tren de l'or nazi' en un túnel soterrat del sud-oest de Polònia continua sent un dels grans misteris sense resoldre de la Segona Guerra Mundial. Aquest estiu dos investigadors amateurs —el polonès Piotr Koper i l'alemany Andreas Richter— van destapar la capsa dels trons quan van fer seves les hipòtesis d'alguns historiadors segons les quals tres trens carregats d'armes, obres d'art, or i arxius van desaparèixer en una zona de l'actual frontera entre Polònia i Txèquia mentre l'Exèrcit Roig va avançar en 1945. Els investigadors asseguraven haver trobat el lloc exacte on hi havia el comboi.
Des de llavors que molts curiosos s'han apropat a la zona per intentar esbrinar què hi ha de vertader en aquella història. Al final d'agost l'exèrcit hi va fer diverses inspeccions i el Govern, fins i tot, va ssegurar que havia localitzat el tren. Tot plegat, però va ser una falsa alarma i la teoria es va arribar a posar en dubte. Ara bé, la insistència de les autoritats no ha minvat i ara un equip d'enginyers especialitzats en mineria ha començat ha excavar un terraplè proper a la zona on es creu que hi ha els túnels del ferrocarril. L'àrea estratègica inclou una xarxa de túnels i cambres subterrànies excavades per uns 30.000 presoners de guerra ara fa més de setanta anys. El lloc, ubicat als afores de Walbrzych, ha estat sota custòdia policial des de l'agost. L'exèrcit polonès ha aclarit la vegetació d'una àrea de la mida d'un camp de futbol i ara es vol rastrejar tot el subsòl amb detectors de camp magnètic, càmeres d'imatge tèrmica i radars.
De moment no s'ha pogut esclarir l'existència del tren, però Piotr Koper i l'alemany Andreas Richter han contractat un advocatper assegurar-se que en cas que hi aparegui alguna troballa puguin cobrar el 10% del valor final del tren i el seu contingut, tal com estableix la llei polonesa. I mentre l'expectació continua, la població de Walbrzych, un nucli miner en decadència i amb un 20% d'atur, ha aprofitat l'arribada de turistes i curiosos amb detectors de metall per fer negoci. En el museu de la ciutat ja s'ha posat a la venda una línia de records que inclou imants de nevera, adhesius, bosses, tasses de cafè i petjapapers de lingots d'or.
Des de llavors que molts curiosos s'han apropat a la zona per intentar esbrinar què hi ha de vertader en aquella història. Al final d'agost l'exèrcit hi va fer diverses inspeccions i el Govern, fins i tot, va ssegurar que havia localitzat el tren. Tot plegat, però va ser una falsa alarma i la teoria es va arribar a posar en dubte. Ara bé, la insistència de les autoritats no ha minvat i ara un equip d'enginyers especialitzats en mineria ha començat ha excavar un terraplè proper a la zona on es creu que hi ha els túnels del ferrocarril. L'àrea estratègica inclou una xarxa de túnels i cambres subterrànies excavades per uns 30.000 presoners de guerra ara fa més de setanta anys. El lloc, ubicat als afores de Walbrzych, ha estat sota custòdia policial des de l'agost. L'exèrcit polonès ha aclarit la vegetació d'una àrea de la mida d'un camp de futbol i ara es vol rastrejar tot el subsòl amb detectors de camp magnètic, càmeres d'imatge tèrmica i radars.
De moment no s'ha pogut esclarir l'existència del tren, però Piotr Koper i l'alemany Andreas Richter han contractat un advocatper assegurar-se que en cas que hi aparegui alguna troballa puguin cobrar el 10% del valor final del tren i el seu contingut, tal com estableix la llei polonesa. I mentre l'expectació continua, la població de Walbrzych, un nucli miner en decadència i amb un 20% d'atur, ha aprofitat l'arribada de turistes i curiosos amb detectors de metall per fer negoci. En el museu de la ciutat ja s'ha posat a la venda una línia de records que inclou imants de nevera, adhesius, bosses, tasses de cafè i petjapapers de lingots d'or.