Finalment, els rumors que han circulat durant dècades a la regió polonesa de la Baixa Silèsia s'han confirmat. Com si fos l'argument d'una pel·lícula de Hollywood, fa 10 dies un advocat va revelar a la premsa local que dos cercatresors, un ciutadà polonès i un altre d'alemany, li havien explicat que havien descobert un tren nazi carregat d'or, armes i joies. I ho havien fet gràcies a un mapa que va dibuixar un tercer home al seu llit de mort.
Des d'aleshores, la ciutat de Walbrzych viu en un clima d'histèria col·lectiva mentre una allau de cercatresors d'arreu d'Europa arriben a la zona per intentar trobar la ubicació exacta del tren, que segons les fonts documentals va desaparèixer entre el quilòmetre 61 i 65 de la ruta ferroviària que uneix Wroclaw amb Walbrzych carregat d'armes i també, possiblement, de joies, unes 300 tones d'or, obres d'art i documents d'arxiu.
Ara, el viceministre de Cultura polonès, Piotr Zuchowski, n'ha confirmat l'existència després d'examinar una sèrie d'imatges preses per un georadar com el que SÀPIENS va fer servir per intentar localitzar la tomba del president del Barça Josep Sunyol l'any 2010. "Té uns 100 metres de llarg i es tracta d'un descobriment excepcional", va confirmar Zuchowski.
Si es confirma l'existència del tren nazi i el suposat tresor que es troba al seu interior -es creu que hi ha més de 300 tones d'or-, l'estat polonès es convertiria en l'amo del tresor, tot i que el Congrés Jueu Mundial ja ha advertit que qualsevol peça d'or, pedres precioses o altres objectes de valor que es trobin al tren van ser robats pels nazis a jueus polonesos durant la guerra i demana que es restitueixin aquests béns als seus propietaris.
La Baixa Silèsia és una zona muntanyosa en la qual els nazis van construir una xarxa de túnels sota el nom en clau ‘rigués' (gegant en català) per seguir produint i transportant material bèl·lic a l'empara dels atacs aeris dels aliats. Segons les autoritats poloneses, prop d'un terç de la xarxa de túnels ha estat investigat i una petita part ha estat oberta al públic.
Des d'aleshores, la ciutat de Walbrzych viu en un clima d'histèria col·lectiva mentre una allau de cercatresors d'arreu d'Europa arriben a la zona per intentar trobar la ubicació exacta del tren, que segons les fonts documentals va desaparèixer entre el quilòmetre 61 i 65 de la ruta ferroviària que uneix Wroclaw amb Walbrzych carregat d'armes i també, possiblement, de joies, unes 300 tones d'or, obres d'art i documents d'arxiu.
Ara, el viceministre de Cultura polonès, Piotr Zuchowski, n'ha confirmat l'existència després d'examinar una sèrie d'imatges preses per un georadar com el que SÀPIENS va fer servir per intentar localitzar la tomba del president del Barça Josep Sunyol l'any 2010. "Té uns 100 metres de llarg i es tracta d'un descobriment excepcional", va confirmar Zuchowski.
Si es confirma l'existència del tren nazi i el suposat tresor que es troba al seu interior -es creu que hi ha més de 300 tones d'or-, l'estat polonès es convertiria en l'amo del tresor, tot i que el Congrés Jueu Mundial ja ha advertit que qualsevol peça d'or, pedres precioses o altres objectes de valor que es trobin al tren van ser robats pels nazis a jueus polonesos durant la guerra i demana que es restitueixin aquests béns als seus propietaris.
La Baixa Silèsia és una zona muntanyosa en la qual els nazis van construir una xarxa de túnels sota el nom en clau ‘rigués' (gegant en català) per seguir produint i transportant material bèl·lic a l'empara dels atacs aeris dels aliats. Segons les autoritats poloneses, prop d'un terç de la xarxa de túnels ha estat investigat i una petita part ha estat oberta al públic.