Torna la guerra freda amb 'El pont dels espies'

Spielberg i Tom Hanks tornen a fer tàndem en un film de suspens que ens transporta a la guerra freda

Fotograma d''El pont dels espies'
Fotograma d''El pont dels espies'
11 de desembre del 2015
Autor
Xavier Montanyà
A "El pont dels espies" Steven Spielberg construeix un bon thriller d'espionatge i guerra freda, amb tots els ingredients clàssics de les novel·les de John Le Carré. Tom Hanks encarna el paper de l'advocat bo, ciutadà americà exemplar, que li toca el difícil paper de defensar un espia soviètic en un judici que ja està decidit d'entrada. El 1957 la justícia americana tractava pitjor un enemic que un criminal. La relació entre ell i l'espia, sàviament interpretat per Mark Rylance, simbolitza la pervivència de la dignitat humana i la lleialtat en una època de joc brut, propaganda perversa i molt odi latent. L'advocat que defensa els valors sagrats de la llei i el dret és un tòpic gastat del cinema nord-americà. En canvi, el rol de l'espia té més matisos: és la víctima resignada, descreguda, però molt intel·ligent, del xoc dels dos mons. Té un pòsit de saviesa que ve de molt lluny.

Per contrast, hi ha les tenebres de l'època. La propaganda anticomunista ferotge que s'inculca a les escoles i els mitjans de comunicació. Un aspecte històric interessant. Un encert recordar-ho. La societat nord-americana benpensant vol sang, demana la pena de mort per l'espia. Aixecar la bandera de la llei i els drets és perillós. "Vagi amb compte, Jim", aconsella l'espia a l'advocat. La propaganda és capaç de generar una altra realitat de por i odi a l'enemic, amb conseqüències imprevisibles. Una maquinària politicomediàtica de creació de paranoia col·lectiva no gaire allunyada de la que vivim avui respecte a l'islamisme.

Hi ha seqüències magistrals, un guió, obra dels germans Cohen, que manté la tensió constant, i es basa en uns fets reals que provoquen la reflexió sobre aquell sinistre període històric. Dit això, hi ha un factor que desvirtua el film: un patriotisme fàcil, a estones demagògic, més propi d'un còmic de superherois que d'una gran pel·lícula. Una mica més tard, el 1961, quan s'inicia la construcció del Mur de Berlín, l'advocat negociarà el primer intercanvi d'espies entre les dues potències. Als EUA, la gent és civilitzada, fa bona cara, és feliç, els nens tenen joguines, van a escola, i estimen els seus pares. A l'est, fa fred, hi ha foscor, la gent és perversa, tenebrosa, i tracten inhumanament els nord-americans acusats d'espionatge. Un maniqueisme gairebé infantil.

Fitxa
Títol: El pont dels espies (EUA, 2015)
Director: Steven Spielberg
Guió: Matt Charman, Ethan Coen, Joel Coen
Música: Thomas Newman
Fotografia: Janusz Kaminski
Intèrprets: Tom Hanks, Mark Rylance, Amy Ryan, Alan Alda, Scott Shepherd, Sebastian Koch, Billy Magnussen, Eve Hewson, Peter McRobbie, Austin Stowell, Domenick Lombardozzi, Michael Gaston