Troben restes d'embrions de dinosaure a la Xina

Són els més antics trobats fins ara i han permès conèixer per primer cop el desenvolupament de les cries dins de l'ou

Esquelet d'un Lufengosaurus
16 d'abril del 2013
Un equip internacional de paleontòlegs liderat per la Universitat Mississauga de Toronto ha descobert 200 ossos d'embrions de dinosaure d'entre 190 i 197 milions d'anys d'antiguitat en un jaciment proper a la ciutat xinesa de Lufeng. Són els més antics que s'han registrat fins ara, i el seu estudi ha revelat noves dades sobre el creixement embrionari dels dinosaures.

Els ossos pertanyen a 20 cries de lufengosaurus, un gènere de sauropodomorfs de coll llarg que va viure en el juràssic inferior. Aquesta espècie, la més comuna d'aquell període, podia arribar a fer uns vuit metres d'alçada. Els investigadors han determinat que els ossos provenien de nius diferents, ja que tots els embrions es troben en diferents estats de desenvolupament.

La importància de la troballa rau en l'antiguitat dels embrions. Són els més antics descoberts fins ara, ja que la majoria que es coneixen es van formar durant el període cretàcic, que va durar entre fa 145 i 66 milions d'anys. Amb l'anàlisi de les restes, els científics han pogut rastrejar per primera vegada el desenvolupament de les cries de dinosaure dins de l'ou. A partir de la comparació de la taxa de creixement dels seus fèmurs, han descobert que els embrions creixien molt més ràpid que els de qualsevol altra espècie, i que probablement es movien flexionant els músculs dins de l'ou.

Al jaciment també s'han localitzat petites restes d'ous i material orgànic a l'interior dels ossos que podria tractar-se de col·lagen. Normalment els ossos es transformen en roca durant el procés de fossilització, raó per la qual és poc comú detectar restes orgàniques en animals terrestres.