L'art de la falsificació

La història és plena de pintors que han imitat grans mestres, tant per aprendre'n com per fer diners. La química al segle XX i la física de partícules al XXI s’han posat al servei de l’art per analitzar les obres més controvertides

El judici a Hans van Meegeren va demostrar que l’obra (a la foto) que havia donat al dirigent nazi Hermann Göring no era un Vermeer autèntic, sinó una falsificació
El judici a Hans van Meegeren va demostrar que l’obra (a la foto) que havia donat al dirigent nazi Hermann Göring no era un Vermeer autèntic, sinó una falsificació Wikimedia Commons
Autor
Xavier Duran
Assessor
Sergio Ruiz-Moreno
Als anys vint del segle passat, Hans van Meegeren era un pintor conegut i força apreciat al seu país, Holanda. Però aquest home molt religiós i de tendències conservadores estava enamorat de l’obra dels grans mestres flamencs del segle XVII, com Frans Hals o Johannes Vermeer, i rebutjava les tendències artístiques modernes. Pintava quadres excel·lents, però amb un estil que va portar alguns crítics a dir que el gran tale