On ha d’anar l'art sacre de la Franja de Ponent?

Després de vuit segles de pertinença al bisbat de Lleida, cent onze parròquies, la majoria de la Franja, es van integrar a la nova diòcesi de Barbastre–Montsó el 1995. El conflicte entre les dues entitats eclesiàstiques continua avui per dirimir quin museu ha de custodiar l’art d’aquest territori. El procés, molt polititzat, s’ha de resoldre en breu

El frontal Sant Vicenç de Tresserra, una de las 111 obres que l'obispat de Barbastre-Montsó reclama a Catalunya
El frontal Sant Vicenç de Tresserra, una de las 111 obres que l'obispat de Barbastre-Montsó reclama a Catalunya Wikimedia Commons
Autor
Anna Sàez i Albert Velasco
Fa més d’una dècada que el Museu Diocesà de Lleida fa córrer rius de tinta. Tot va començar el 15 de juny del 1995 amb el decret de la Congregació per als Bisbes «Ilerdensis-Barbastrensis de finium mutatione», que es va fer efectiu el 17 de setembre d’aquell mateix any. Amb una missa, solemne, això sí, s’acabaven vuit-cents anys d’història comuna que no entenia de fronteres administratives, i les cent onze parròquies de la diòcesi lleidat